Monday, October 13, 2014

TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY TAN SRI SYED SEBAGAI USAHAWAN YANG MENDERMA DAN MEMBUAT AMAL YANG BERJAYA.

Saya menyahut tugasan yang diberikan oleh pensyarah saya untuk melaksanakan tugasan mengenai maklumat berhubung dengan usahawan yang berjaya yang masih hidup. 

BIODATA PENUH :

NAMA : TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY TAN SRI SYED 

UMUR : 52 TAHUN

PENDIDIKAN : SPM 

MULA BERNIAGA : 19 TAHUN (JUAL BELI LEMBU DAN KERBAU)

KE 7 TERKAYA DI MALAYSIA

KE 32 TERKAYA DI ASIA

KEKAYAAN : RM 1,425 JUTA

        1. Kenapa memilih usahawan ini? 

Saya memilih usahawan ini kerana beliau seorang yang mempunyai karakter yang menarik. Sikap beliau yang selalu suka membantu orang lain dan pemurah ini amat mengagumkan. Beliau lahir dari keluarga yang susah sehinggakan di rumah beliau tiada katil kerusi dan meja. Hal ini membuatkan beliau sukar untuk mendalami ilmu. Namun, dari kesusahan yang beliau hadapi, beliau sangat berani mencuba dan bertekad untuk mengubah nasib dan hala tuju keluarga. Pada siangnya beliau belajar, selepas waktu sekola beliau akan membantu ayahnya, bapa saudaranya untuk berniaga. Perniagaan pertama yang beliau jalankan adalah menjual beli lembu dan kerbau yang dimiliki oleh bapanya. Namun, ujian melanda beliau dan keluarga. Ada wabak penyakit kuku dan mulut mengakibatkan ternakan beliau mati. Seterusnya beliau mencuba terlibat dalam perniagaan pengangkutan pada tahun 1972.  Rezeki yang beliau perolehi melimpah ruah. Beliau sangat kreatif dan sentiasa memandang sesuatu perkara itu satu peluang perniagaan untuk beliau dan masyarakat dan beliau tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki. Sikap yang beliau miliki adalah untuk terus berusaha semampu yang boleh. Beliau menerima tawaran yang ditawarkan oleh sahabat china beliau untuk perniagaan kenderaan, sambung bayar premit. Kemudian beliau beralih pada perniagaan padi, seterusnya pada perniagaan gula . Beliau menceburkan perniagaan dalam pelbagai bidang, dari bidang komoditi pengangkutan, pembungkusan dan barter, kemudian beliau melangkah kepada sektor pembuatan . Sehingga kini hasil keunungan yang beliu perolehi beliau tidak pernh kedekut untuk share dengan masyarakat. Beliau menubuhkan pelbagai jenis institusi pelajaran untuk pelajar-pelajar yang ketinggalan dalam pelajaran. kerana beliau yakin bahawa, setiap harta yang manusia perolehi ada terdapat rezeki dan harta rang lain, Oleh sebab iu, beliau tidak pernah segan silu untuk berkongsi apa yang beliau perolehi dengan masyarakat. Ini membuatkan saya rasa amat menganggumi beliau. Bukan senang. Sebab Alla Taala pernah berkata, saat mausia berada dalam keadaan selesa dilimpahi harta yang banyak, itu juga merupakan ujian yang besar yang Allah Taala kurniakan pada hambanya. Oleh itu, kita seharusnya sedar. 


        2. Latar Belakang Usahawan ini.

TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY TAN SRI SYED  adalah anak kelahiran jati Alor Star, Kedah pada tahun 1951. Keluarga beliau berasal dari Hadhramaut,Yemen. Bapanya hidup mengembara hingga ke Asia Tengah untuk berniaga. Seterusnya bapanya berhijrah ke Thailand, pada pertengahan tahun 40-an bapanya baru membuat keputusan untuk menetap di Alor Setar, Kedah. Beliau mempunyai 7 beradik dan beliau adalah anak yang ketiga. Beliau mempunyai pendidikan berusia 9 tahun, beliau dihantar tinggal bersama-sama dengan bapa saudaranya, Syed Omar di Johor Bahru Beliau berada di situ dari darjah empat hinggalah ke tingkatan dua. Tan Sri Syed Mokhtar kemudiannya kembali ke kampung halamannya di Alor Setar dan menyambung persekolahannya hingga ke tingkatan lima di Sekolah Saint Micheal's.Tan Sri Syed Mokhtar bukanlah orang yang berpendidikan tinggi Beliau tidak pernah belajar hingga ke peringkat universiti. Namun, ini tidak bermakna beliau seorang yang tidak berilmu. Kebanyakan ilmunya diperoleh melalui pengalaman secara langsung apabila beliau bergiat dalam dunia perniagaan sejak kecil lagi.

       3. Bagaimana membangunkan perniagaanya

Beliau memulakan perniagaan dengan berniaga lembu dan kerbau. akibat daripada penyakit yang melandak seluruh utara , beliau beralih kepada menjadi pembekal daging di kedai makan.Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada perniagaan pengangkutan Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000 daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes 911LS. Seterusnya beliau mendapat tawaran daripada sahabat china beliau yang menawarkan sambung bayar permit kenderaan. Sehingga kini, beliau mempunyai lebih dari 40 buah lori. Beliau mendapat pinjaman daripada Mara. Perniagaan lori ini beliau nama kan Syarikat Pengangkutan Sentosa. Dengan menggunakan lori yang ada, beliau gunakan untuk membuat perniagaan beras. Pada tahun 1974, Tan Sri Syed Mokhtar membeli rumah kedainya yang pertama di Jalan Telok Wan Jah di bawah perjanjian sewa beli dengan UDA atau Perbadanan Kemajuan Bandar.

   4.Pembangunan perniagaan beliau.

Setelah beliau menjalankan perniagaan dalam pelbagai komoditi, beliau setersunya mengembangkan perniagaannya ke komoditi perkapalan. Beliau mendaftarkan Bukhari Shipping dengan pihak Perbendaharaan. Beliau membeli kapal dari syarikat Jerman yang berusia 28 tahun pada harga USD 1 juta.  Beliau kemudiannya bergiat aktif dengan bidang penswastaan.  Beliau terlibat dalam projek penswastaan Johor Port Sdn Bhd. dan Johor Tenggara Oil Palm Sdn.Bhd. Beliau membeli Johor Port melalui tender pada harga RM330 juta. Johor Tenggara Oil Palm Sdn. Bhd. pula dibelinya pada harga RM135 juta. Melalui Johor Port Sdn. Bhd., beliau menjayakan projek Pelabuhan Tanjung Pelepas. Kemudian beliau mula terlibat dengan Yayasan Al-Bukhary. Membina Yayasan Al-Bukhary yang bernilai RM 400 juta di Kedah. Kompleks ini lengkap disediakan dengan kemudahan seperti masjid, pusat perubatan, pusat komuniti, rumah anak yatim, akademi khas bagi warga tua dan pusat pengajian tinggi. Disamping itu, banyak lagi yang beliau laksanakan antaranya menderma RM 7 juta kepada Ocford Centre for Islamic Studies, iaitu pusat pengajian Islam yang Terkenal di dunia.Selain itu, beliau juga berjaya menyiapkan projek besar yang bernialai RM 100 juta untuk Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur.Beliau dikenali sebagai usahawan yang terkaya di Malaysia kerana kini mempunyai kekayaan lebih RM1.67 Billion.



1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete