Thursday, October 9, 2014

Kesimpulan Artikel Budaya Keusahawanan 2.

          Berdasarkan artikel yang saya perolehi, apa yang dapat saya simpulkan dari artikel ini adalah mengenai betapa pentingnya budaya keusahawanan yang sepatutnya dipupuk pada anak-anak masa kini.
Saya memetik artikel ini daripada http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/.  Pada majlis perjumpaan pelajar dan guru di salah sebuah sekiolah di Pekan, Raub pada tarikh 25 Feb. Berikut adalah harapan dan petikan ucapan oleh Pengerusi Jawatankuasa Koperasi, Usahawan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Shahiruddin Ab. Moin. 

              Beliau berkata bahawa pihak sekolah terutamanya perlu memainkan peranan yang penting dalam memupuk rasa cinta dan minat terhadap bidang keusahawanan ini dalam kalangan pelajar sekolah. Beliau sangat berharap agar, lebih ramai rakyat bumiputera yang menjadikan keusahawanan ini satu bidang utama bagi mereka. Beliau berkata lagi, jangan jadikan bidang akademik itu sebagai bidang yang utama, malah mereka seharusnya berfikiran jauh yakni dengan menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

              Beliau berharap agar pihak sekolah menjalankan beberapa  aktiviti yang berbentuk keusahawanan. Pihak sekolah seharusnya lebih menggalakkan para pelajar terlibat dengan bidang keusahawanan ini dengan cara mengadakan hari keusahawanan sekolah, melancarkan penubuhan kelab keusahawanan dan juga menganjurkan karnival keusahawanan.  Beliau berkata, kerajaan negeri akan sentiasa memberi sokongan dan dorongan pada sekolah bagi menyuburkan budaya keusahawanan dan bersedia untuk menghulurkan dana dan bantuan.



 Sumber : 

 http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20140226/wp_03/Subur-budaya-keusahawanan-di-sekolah

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete