Saturday, October 11, 2014

PERBANDINGAN & KESAN YANG TERDAPAT DALAM VIDEO POCARI SWEAT VS AQUA

Saya menyahut tugasan yang diberikan oleh DR DONNY ABDUL LATIEF POSPOWIDJOJO untuk membuat perbandingan antara kedua dua video usahawan yang berjaya ini.

1- POCARI SWEAT


Diasaskan oleh keluarga Akihiko Otsuka berusia 35 tahun di Jepun. Beliau ingin menghasilkan satu produk yang luar biasa yang bermanfaat untuk digunakan oleh masyarakat. Beliau melantik Harima dan Takaichi untuk bereksperimen dgn produk yg baru. Iaitu minuman kesihatan dgn kadar gula yang perlu oleh badan.

Percubaan analisis dilakukan terlalu banyak kali oleh Takaichi, pakar makmal. Hampir 1000 sample yang dilakukan. Namun masih tidak diketemui mana yang sesuai. Namun, setelah dicuba minum oleh Pengarah Otsuka Pharmaticeutical, juga tidak sesuai pada awalnya. Namun setelah dibawa masuk satu minuman buah buahan oleh pekerjanya. Beliau mencampurkan rasa kedua dua cecair tersebut. Dan akhirnya berjaya menghasilkan rasa yang enak dan sedap untuk diminum ketika beraktiviti.

Apa yang saya dapat pengajaran dari video Pocari Sweat ini adalah semangat pengusahan produk ini untuk tidak cepat mengalah. Akihiko Otsuka sangat positif dalam menghasilkan produk minuman yang baru. Beliau menerima teguran dari para pemegang saham syarikat. Namun beliau cekal dan kental dengan keputusan bahawa beliau akn ttp mengeluarkan produknya.

Pada awalnya, produk tersebut tidak dpt diterima oleh masyarakat. Malah terima kejian dan cacian, Namun, Akihiko Otsuka berfikiran positif dan berfikiran jauh. Beliau menawarkan Pocari Sweat ini secara gratis/percuma pada semua jenis masyarakat. Beliau mengatakan bahawa keuntungan lain cerita, yang penting Pocari Sweat ini perlu dikomersialkan terlebih dahulu dalam masyarakat.
Pocari Sweat perlu dikenalai dalam masyarakat. Musim panas, tahun ke 2 jualan Pocari Sweat amat laris dipasaran. ramai yang menginginkan minuman jenis ini.

Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, perlulah jangan terlalu cepat putus asa. Sentiasa positif dan sentiasa menyahut cabaran dari masyarakat.







2- AQUA

Diasaskan oleh Tirto Utomo pada Oktober 1974. Pada mulanya air minuman Aqua tidak dapat diterima oleh masyarakat setempat di Indonesia kerana masyarakat Indonesia merasakan bahawa air putih itu sudah biasa dan mereka sudah mempunyai terlalu banyak air putih dirumah.

Namun begitu, Tirto Utomo sangat cekal dalam memasarkan produk nya. Pada awalnya , beliau hampir untuk menutup dan menghentikan perniagaan ini. Beliau ingin memecat beberapa pekerja kerana tidak mampu untuk membayar gaji . Namun begitu, para pekerjanya menanyakan soalan yang diluar jangka, dan membuatkan beliau mendapat idea untuk tidak menutup perniagaannya. Iaitu dengan cara meningkatkan harga minuman Aqua kepada 175 Rupiah. Ternyata ini berjaya meningkatkan keuntungan minuman Aqua dalam masyarakat,

Beliau menawarkan produk minuman Aqua ini dengan hanya meletakkan 3 botol Aqua shj di kedai kkedai. Ini merupaka strategi perniagaan beliau. Kerana apabila 2 botol sudah dibeli makanya, hanya tinggal 1 botol sahaja, dan para pelanggan menganggap bahawa produk ini sangat laris.Strategi ini berjaya.

Selain dari itu, Aqua juga sentiasa menawarkan atau menjadi penaja utama dalam mana -mana event antaranya event sukan dan sebagainya. Dari situ, adalah strategi untuk memperkenalkan produk Aqua di mata masyarakat.

Dari segi persaingan pula, Tirto Utomo mennyatakan bahawa, kita tidak perlu takut pada pesain pesaing. kerana dengan adanya pesaing lah para pengguna produk kita akan emmbuat perbandingan manaproduk yang lagi sesuai utk digunakan.

Tirto Utomo mempunyai sikap yang positif. Sentiasa melihat jauh perniagaanya. Namun hayat beliau tidak panjang, Anak-anak dan para pekerjanya yang menyambung delegasi perniagaan Aqua ini pula.
Mereka diberi kekuatan dan idea dimana tercetusnya idea untuk  Aqua bergabung dengan syarikat minuman luar negara yang terkenal di dunia iaitu DANONE.  Setelah kedua dua pihak bersetuju, maka terhasilah gabungan /joint venture antara syarikat AQUA dengan DANONE






1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete