Wednesday, October 8, 2014

Kesimpulan Artikel Budaya Keusahawanan 1


Berdasarkan artikel yang saya perolehi dari sumber internet iaitu hasil kajian mengenai pandangan belia terhadap aktiviti keusahawanan , mengenal pasti potensi diri , sikap, ciri, mengenalpasti sumber dorongan belia dalam bidang keusahawanan dan juga mengenalpasti strategi  memantapkan budaya keusahawanan di kalangan belia.

Kajian ini telah dilakukan di Tanjung Malim, Perak. Para responden terdiri daripada pelbagai latar belakang kerjaya dan kumpulan etnik. Menggunakan pengumpulan data melalui kaedah soal selidik. Terdiri daripada 40 responden dan dibahagikan soalan kepada lima bahagian.

1. Hasil daripada soal selidik melalui bahagian pandangan belia terhadap aktiviti keusahawanan

Didapati bahawa majoriti responden amat positif terhadap aktiviti keusahawanan. Disamping itu, terdapat juga responden yang amat berminat dan mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk terlibat dalam aktiviti keusahawanan ini.

Namun begitu, terdapat juga reponden yang berfikiran negatif mengenai keusahawanan ini. Kebayakkan mereka mengaggap bahawa keusahawanan ini mempunyai risiko yang tinggi dan tiada jaminan kejayaan dan mempunyai beberapa pandangan bahawa mereka yang tercicir dari pelajaran sahaja yang terlibat dengan aktiviti keusahawanan ini.

2.Hasil daripada soal selidik bahagian potensi ,sikap, ciri dan aspirasi keusahawanan belia yang merangkumi semua etnik.

Didapati responden yang menceburi bidang keusahawanan ini adalah kerana memenuhi keperluan hidup dimana peluang pekerjaan semakin berkurang, kehilangan pekerjaan, serta perasaan kecewa akibat kesukaran mendapat pekerjaan. Ini menunjukkan bahawa bidang keusahawanan ini adalah bidang yang terakhir bagi mereka untuk memilih. 

Namun, ada juga responden yang memilih bidang keusahawanan ini sebagai bidang utama mereka. Faktor dorongan untuk tidak terikat dengan arahan pihak atasan, bebas bertindak dan juga bebas berinovasi pada bila-bila masa , merupakan dorongan utama mereka untuk menjalankan keusahawanan.

3. Mengenalpasti sumber dorongan belia dalam menceburi bidang keusahawanan


Didapati responden mempunyai keinginan berdikari, kepuasan kerja, rasangan kejayaan orang lain, peluang pekerjaan yang terhad dan lain-lain. Responden yang menceburi bidang keusahawanan adalah didorong oleh faktor keperluan hidup di mana peluang pekerjaan yang kurang, kehilangan pekerjaan, perasaan kecewa akibat sukar mendapat pekerjaan. Rasangan usahawan berjaya dan dorongan keluarga dan rakan juga salah satu faktor yang penting kerana ini akan memberi inspirasi dan menjadi matlamat utama kehidupan kepada mereka. 

4. Mengenalpasti strategi memantapkan budaya keusahawanan di kalangan belia

Kebanyakkan responden mengatakan setuju dan sangat setuju mengenai strategi pembudayaan keusahawanan dalam kalangan belia.

Secara kesimpulannya kaji selidik ini membuktikan bahawa bidang keusahawanan ini sangat penting dalam menentukan pertumbuhan ekonomi negara. Ini dapat dilihat oleh inisiatif yang telah dijalankan oleh pihak kerajaan kerana telah menubuhkan Kementerian Pembangunan Usahawan pada tahun 1995 sebagai badan yang menguruskan pembangunan usahawan. Pembudayaan keusahawanan adalah merupakan aspek penting dalam pembangunan usahawan

.Budaya keusahawanan perlu dipupuk bermula daripada peringkat sekolah melalui program-program keusahawanan yang dijalankan oleh pelajar dan dibimbing oleh guru-guru yang berpengalaman. Budaya ini juga perlu dipupuk pada peringkat IPT dengan menawarkan kursus, program, seminar, atau aktiviti kepada mahasiswa supaya dapat memupuk minat dan mendorong mereka untuk menceburi bidang keusahawanan. Pembudayaan ini penting dan perlu disemai di kalangan belia terutamanya golongan Bumiputera supaya mereka tidak boleh mengharapkan bekerja di sektor kerajaan dan bantuan kerajaan semata-mata. Mereka perlulah lebih berdikari untuk menceburi bidang lain seperti bidang perniagaan ataupun keusahawanan.




















































1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete