Saturday, November 1, 2014

DATO' ALIFF SYUKRI KAMARZAMAN PENGARAH URUSAN D'HERBS (TERLAJAK LARIS)

BIODATA PENUH

NAMA : DATUK  ALIFF SYUKRI  KAMARZAMAN 

UMUR : 25 TAHUN

PENDIDIKAN : SEK REN KEB SGBESAR SELANGOR, SEK MEN TELOK GADONG KLANG. SEK PONDOK PASIR TUMBUH KELANTAN. SEK INTEGRASI AS.SYAKIRIN DAN  TAILOR COLLEGE 

MULA BERNIAGA : BERNIAGA PRODUK KOSMETIK DI PASAR MALAM DI USIA 21 TAHUN


        1. Kenapa memilih usahawan ini?
Saya memilih usahawan ini kerana saya amat tertarik pada kisah permulaan beliau menubuhkan perniagaan. Dan saya tertarik pada setiap iklan produk yang dihasilkan oleh perniagaan kosmetik ini. Dimana pengasas produk ini sendiri yang turun padang membuat iklan TV. Dato' Aliff Syukri ini adalah usahawan muda yang sangat berjaya. Diusia 25 tahun beliau telah dianugerahkan darjat Dato'. Setiap permulaan usahawan adalah bermula dengan segala macam kesulitan dan kesukaran. Sama jugalah dengan Dato' Aliff Syukri ini. Beliau tidak gemar untu menelaah pelajaran. Malahan beliau sendiri tidak habiskan oembelajaran beliau di A Level. Oleh itu, terdetik kesedaran dalam diri beliau bahawa, beliau sepatutnya berusaha ,lebih keras untuk mendapatkan wang untuk hidup di KL yang penuh dengan kemudahan yang memerlukan wang. Bermula dari situ, beliau mengambil inisiatif untuk bekerja sambil berniaga. Pada awalnya beliau bekerja dengan orang, dimana waktu kerja beliau adalah dari jam 8pagi sehingga 9 malam. Beliau rasa sangat meletihkan. Namun, beliau mengambil inisiatif untuk membuat satu kursus make up wajah untuk rakan-rakan sepejabat, Beliau hanya mengenakan RM5-RM10 sahaja. Dalam bengkel tersebut beliau mampu untuk mendapatakan RM1000-RM3000 . Disamping mengadakan kursus kecantikkan wajah dan menjual produk kecantikan orang lain, beliau akhirnya mendapat idea untuk mencuba mengeluarkan produk beliau sendiri dan kini, produk beliau telah dikenali ramai. Sikap beliau yang tidak tahu malu itu amat mendorong saya untuk sentiasa mencuba sesuatu yang baru tanpa mengambil kira apa sahaja persepsi yang akan saya dapat dari setiap individu .

 2. Latar Belakang Usahawan ini.

Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman yang dilahirkan pada 03 April 1987 di kediamana Felda Kechau ,Kuala Lipis, Pahang. Beliau kemudiannya telah berpindah ke kawasan Selangor. Dan melanjutkan pelajaran beliau di Sekolah Kebangsaan SG. Besar, Selangor. Setelah tamat pengajian di sekolah rendah, beliau berjaya untuk melanjutkan oelajaran ke sekolah menegah. Beliau bersekolah di Sekolah Menegah Telok Gadong Klang. Kemudian,  beliau mengambil inisiatif untuk menuntut ilmu agama. Akhirnya beliau memilih unuk menuntut ilmu agama di Sekolah Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Agak lama beliau di Kelantan dan ini boleh dikira sebagai satu perkara yang mempengaruhi beliau untuk berniaga dimana rakyat Kelantan ramai yang menjalankan perniagaan. Setelah itu, beliau menyambung pula pelajaran di sekolah Integrasi As-Syakirin, Shah Alam sehingga tingkatan 5 dan melanjutkan pelajaran ke Taylor Collage.

       3. Bagaimana membangunkan perniagaanya
De herbs Healthy Marketing ditubuhkan pada September 2010 dimana mereka  hanya beroperasi di lot kedai di tingkat 2 dengan seorang pekerja sahaja dan mempunyai 4 produk utama iaitu Bedak Asas, Produk pelansingan, Minuman Kesihatan Wanita dan Lipstick Rawatan Bibir.Dan kini mereka mampu mengorak langkah maju setapak kehadapan dengan menghasilkan hampir 30 rangkaian produk baru dengan seramai 15 orang kakitangan yang membantu melancarkan perjalanan syarikat.
Bermula dengan hanya beroperasi di tingkat 2 mereka telah berpindah di lot kedai bawah dan telah menyewa dua lot kedai bagi melancarkan urusan perniagaan dan memudahkan semua rakan niaga berurusan. Kini De Herbs telah menjadi satu jenama yang semakin mendapat tempat di hati pengguna samada di Malaysia, Singapura dan Brunei dan  berazam untuk menjadi salah satu jenama kosmetik yang terkenal di Malaysia serta negara-negara jiran dan matlamat  sehingga ke seluruh dunia.

  4.Pembangunan perniagaan beliau
PERKEMBANGAN TAHUN 2012 - 2014
Tahun 2012 merupakan tahun kemuncak bagi produk D’Herbs di mana mereka telah bernaung di bawah Label syarikat Sendirian Berhad dan dikembangkan perniagaan mereka dengan berpindah ke bangunan 4 tingkat milik syarikat yang lebih strategik dan selesa .Dengan perpindahan ini, syarikat mampu menyakinkan semua stokis dan pengedar untuk menjual dan memasarkan produk D’ herbs dengan lebih meluas dan berkembang maju.
Mereka  juga telah membuka beberapa anak syarikat iaitu Megah Perawan Sdn.Bhd yang menghasilkan dan menjual produk kosmetik dan sedikit kelainan konsep di mana Megah Perawan Sdn.Bhd hanya berurusan dengan seorang stokis tunggal yang dilantik dan akan bertanggungjawab memasarkan produk Megah Perawan Sdn.Bhd di seluruh Malaysia dan setakat ini permintaan produk ini amat mendapat sambutan daripada pengguna-pengguna di seluruh Malaysia.
D’Herbs juga telah membuka sebuah syarikat yang dinamakan Aliff Herbs Manufacturing Sdn.Bhd di mana syarikat ini khusus untuk pengilangan produk kesihatan dan kecantikan dan mereka juga membuka ruang kepada syarikat-syarikat lain yang berminat untuk menghasilkan produk di bawah syarikat ini. Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan dari awal sehingga akhir penghasilan sesebuah produk termasuk penghasilan kotak dan reka bentuk produk mengikut citarasa dan kepuasan pelanggan.
 Disamping itu, beliau menetapkan wawasan syarikat beliau untuk dijadikan matlamat mereka. Antara Wawasan Syarikat beliau adalah,
Visi Utama De Herbs adalah untuk menjadi sebuah syarikat single level yang mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan dengan konsep terbuka yang lebih mudah dan ringkas sekaligus mempunyai sistem yang terbaik dari segi pengurusan, keberkesanan, kualiti serta harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh semua golongan sekaligus dapat menjana pendapatan serta keuntungan bagi kedua – dua pihak iaitu pengeluar dan peniaga. Disamping itu juga terdapat Misi syarikat yang diteroka iaitu Misi Syarikat:Membantu golongan wanita dan lelaki yang mengalami masalah kesihatan dalaman dan luaran untuk tampil dengan lebih yakin dan bergaya. Disamping membantu mereka menjana pendapatan yang lebih lumayan dengan menjual produk daripada De Herbs. 


(Ehsan Youtube)

LAKON LAYAR SERBA SEDIKIT MENGENAI KISAH PERMULAAN PERNIAGAAN USAHAWAN BERJAYA DATO' ALIFF SYUKRI KAMARZAMAN






1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete