Monday, November 3, 2014

DATO' ALIFF SYUKRI PANTANG DICABAR

Melalui artikel ini, banyak menceritakan tentang pembangunan perniagaan kosmetik Dato Syukri (Terlajak Laris). Beliau memulakan perniagaan kosmetik ini hanya dengan self selling dari pintu rumah ke pintu rumah. Menapak kaki masuk ke dalam rumah setiap individu yang beliau merupakan satu cabaran yang besar. Beliau amat berani dalam mempromosikan produk beliau secara manual. Antaranya beliau sanggup memanjat tangga untuk membuat demonstrasi kepada pekerja mana-mana pejabat, meskipun sudah terpampang "Jurujual tidak dibenarkan masuk" namun beliau tetap mengagahkan diri untuk masuk dan membuat perniagaan. Beliau sendiri mengaku dan akur bahawa menjual produk kesihatan ini bukan sesuatu yang mudah dan senang. Ini kerana ianya melibatkan penerimaan orang terhadap produk yang ingin dijual. Hal ini membuatkan beliau sangat pantang dicabar dan menyahut apa sahaja cabaran yang ada dihadapannya.

“Kadangkala pelanggan wanita khususnya suka mengusik saya, apatah ketika itu saya masih muda dan ada personaliti sebagai model. Namun bagi saya, ia sebahagian asam garam dalam perniagaan,” katanya yang pernah berkecimpung dalam bidang peragaan ". 

Beliau mula berniaga jeruk mempelam yang dihasilkannya sendiri dan dijual ke sekolah dengan harga RM0.10 - RM 0.20 . Pada ketika itu, beliau masih lagi berusia 7 tahun. Daripada pengalaman hidup serba kesusahan, beliau sanggup mengambil inisiatif ini untuk melajutkan perniagaannya ke sekolah menegah. Pada ketika ini pula, beliau menjaja barangan kosmetik dan aksesori seperti celak, kerongsang yang dibelinya secara pukal.

Kemudian beliau menjadi model sampingan, dan dari situ dia mengumpul wang pendapatan dan disimpan. Pada waktu yang sama beliau juga menjual jamu yang didapati di Jalan Raja Bot, Kuala Lumpur. Beliau berkahwin pada usia muda, dan hal ini menyebabkan beliau perlu untuk bersungguh-sungguh mencari rezeki bagi menampung keluarga nya yang pada ketika itu mempunyai seorang anak. Hidup di Kuala Lumpur memerlukan kos sara hidup yang tinggi.

Bermodalkan wang simpanan yang beliau ada, akhirnya beliau berjaya menyewa kiosk kecil yang terdapat di dalam Pasar Raya di Subang Jaya. Setelah hampir setahun beliau berniaga di kiosk kecil itu, akhirnya beliau mempunyai impian untuk memiliki produk kecantikannya sendiri. Beliau ingin mengeluarkan produk kosmetik sendiri. Beliau sedar akan risikonya yang tinggi. Dan jika tidak berjaya, beliau akan muflis.

Beliau menjalankan kajian produk selama beberapa bulan, beliau akhirnya menyedari kekurangan yang dihadapi oleh masyarakat dalam Malaysia. D'Herbs kemudiannya berjaya menghasilkan gincu kolagen pertama di Malaysia.

" Pandangan saya, penting untuk menghasilkan satu inovasi baru bukan sekadar mengeluarkan produk sedia ada di pasaran. Permulaannya, saya melakukan semuanya sendirian " 

Beliau lelaki muda yang berkecimpung dalam dunia perniagaan kecantikan ini tentunya akan menyukarkan beliau untuk menapak dan amat sukar untuk para stokis memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada beliau. Beliau menceritakan pengalaman beliau sendiri  yang terpaksa mengelilingi satu malaysia demi untuk memasarkan produk D'Herbs ini. Dia adalah bos, pemandu, jurujual, agen, dan pegawai pemasaran dalam satu masa. 


Menggunakan strategi pengiklanan yang kuat D'Herbs akhirnya berjaya ditempatkan di hati rakyat Malaysia. hampir setahun juga.Memulakan operasi perniagaan pada tahun 2011 beliau akhirnya berbangga kerana mampu menghasilkan hampir 50 pasaran produk D'Herbs yang kini mula memasuki pasaran antarabangsa seperti Brunei dan Indonesia. Harapan beliau sangat tinggi, beliau ingin D'Herbs berdiri sama tinggi dengan Avon satu hari kelak. 


Rujukan : Artikel yang disiarkan pd 2013/01/06

http://www2.hmetro.com.my/myMetro/articles/AliffSyukripantangdicabar/2013/Article

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete