Saturday, September 20, 2014

Apa itu Keusahawanan dan Usahawan?

       Keusahawanan adalah dalam perkataan Inggeris iaitu “entrepreneur” yang bermaksud mencuba. Perkataan ini berasal daripada bahasa Peranchis iaitu " entreprendre". Manakala dalam bahasa Malaysia pula, istilah usahawan adalah berasal dari perkataan “usaha” .Menurut kamus dewan usaha adalah aktiviti berusaha, ikhtiar sedaya yang boleh untuk melaksanakan sesuatu pekerjaan.
               
         " Sebuah syarikat yang melaksanakan percantuman baru bagi membangunkan produk dan perkhidmatan baru, sumber baru untuk bahan mentah, kaedah baru, organisasi yang berbentuk baru dan pengeluaran dengan kaedah yang lebih berkesan."

                                                                                                        Shumpeter  (1934).




              " Keusahawanan sebagai aktiviti yang mendatangkan manfaat melalui pembangunan perniagaan yang berlandaskan keuntungan. " 
                                                                                            
                                                                                                                            Cole (1969).

Kita pergi pula pada apa itu maksud usahawan. 


       “Entrepreneur is one who undertakes to organize, manage and assume the risks of business" .


                                                                                                              Kuratko & Hodges ( 1992)

Manakala menurut Schumpeter (1934), Usahawan itu adalah individu yang mampu berinovasi dan mampu membuat perubahan kepada organisasinya sendiri. beliau berpendapat berikut adalah beberapa pembaharuan yang dilakukan oleh individu usahawan tersebut :

  • Memperkenalkan barang keluaran atau perkhidmatan yang terbaru.
  • Memperkenalkan kaedah keluaran terbaru
  • Mencari dan meneroka sumber bahan mentah baharu
  • Menyusun semula industri yang diceburi
  • Dapat dirumuskan di sini usaha perlulah bersikap proaktif, inovatif, cenderung untuk mengambil risiko dalam peluang perniagaan
  • Usahawan juga perlu bersedia menghadapi risiko, berkeyakinan pada diri sendiri dan mampu mencari dan merebut peluang-peluang
Manakala, menurut pendapat tokoh keusahawanan yang seterusnya adalah 

        " Usahawan sebagai berdaya inovatif dan kehendak pencapaian tinggi (high need for            achievement)"

                                                                                                                    McClelland (1961)

 “Entrepreneur is more than a just a risk-taker and innovator. He or she is theone who sees the future that no one else has seen and. If this perception iscorrect, bring about a reordering of resources to produce greater consumer  satisfaction and technological efficiency.”

                                                                                                                    Krizner ( 1979)

Namun begitu, terdapat beberapa pandangan definisi usahawan mengikut ahli setiap bidang. 

1. Definisi keusahawanan dari pandangan Ahli Ekonomi.

Menurut Richard Cantillon dalam Hisrich  & Peter (1998). Mereka berpendapat bahawa usahawan ini adalah individu yang berani menanggung risiko. Berbeza dengan pelabur yang melaburkan modal yang tetap dan hanya menunggu untuk menerima pulangan sahaja. Manakala menurut Alfred Marshall dalam 'The Principle Of Economies'. Beliau berpendapat bahawa, Usahawan ini memainkan peranan dalam menentukan jangka hayat perniagaan tersebut dijalankan. 

2. Definisi keusahawanan dari pandangan Sosiologi .

Pandangan dari pihak ini tidak boleh dipandang ringan. Berdasarkan teori dan model Max Weber (1958) , beliau mengatakan bahawa keusahawanan datang dari unsur keagamaan  yang dijadikan landasan untuk mencapai kejayaan dalam bidang perniagaan . Menurut apa yang ada dalam agama Protestant. Pegangan agama yang kuat menyebabkan mereka berusaha untuk terlibat dalam bidang ekonomi.

Gibbs (1972) yang merupakan seorang tokoh akademik telah mengemukakan satu mode! keusahawanan yang dipanggil model pembangunan sosial. Model ini menyatakan proses yang dilalui serta perhubungan sosial yang dilakukan oleh seseorang memaksa diri mereka untuk melakukan perubahan dengan mengambil keputusan untuk menceburkan diri dalam perniagaan. Langkah yang diambil akanmemberi kesan yang berbeza pada individu yang menceburkan diri dalam bidangkeusahawanan kerana ia bergantung kepada kesungguhan, personaliti dan persiapan yang dilakukan sebelum menceburi bidang ini.

3. Definisi keusahawanan dari pandangan Psikologi


Model Psikodinamik yang diutarakan oleh De Vries dalam Dollinger (1995) adalah menceritakan yang usahawan semasa kecil nya dulu adalah individu yang sukar perolehi kemudahan-kemudahan itu dan ini. Hal ini mendorong para usahawan untuk berubah dan berusaha untuk mengubah hidup mereka ke arah yang lebih baik.

4. Definisi keusahawanan dari pandangan Islam

Menceritakan bahawa 90% daripada sumber rezeki datangnya daripada berniaga. 
Sejarah Islam juga telah membuktikan kebanyakan nabi yang diutuskan oleh Allah (SWT) telah menceburkan diri dalam bidang keusahawanan sama ada bidang pertanian, ternakan, pertukangan dan perniagaan yang bukan setakat dalam negara tetapi sehingga ke peringkat antarabangsa.
                 

1 comment:

  1. PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,

    ReplyDelete